Goede communicatie door je rijschool is vaak cruciaal voor een goede verstandhouding en wederzijds begrip. Wanneer er irritaties ontstaan of klachten komen, zien we dat dat in veel gevallen te herleiden is tot miscommunicatie.
1. Zorg voor goede bereikbaarheid
Ook buiten de lessen om kunnen er vragen rijzen. Het is dan handig als je goed bereikbaar bent of in ieder geval kunt reageren op een berichtje dat een leerling je stuurt. Via Autofox heb je de mogelijkheid om pushberichten via de app, sms’jes en e-mailberichten te sturen. Zelf kun je beslissen of je direct via sms of WhatsApp bereikbaar wilt zijn.
2. Heldere en duidelijke communicatie
Veel communicatieproblemen kun je voorkomen door transparant te zijn. Transparant over de afspraken, over de vorderingen en over de facturatie. Een mooie tool die voor helderheid kan zorgen en vragen weg kan nemen is de leerlingen-app die je jouw leerlingen bij je rijschoolsoftware kunt aanbieden. In de app kunnen leerlingen en hun ouders altijd de voortgang bekijken, hun gegevens inzien en weten wanneer wat betaald is of nog betaald moet worden.
3. Zorg voor een prettige sfeer in de auto
Rijles geven is coachen. Er moet vertrouwen zijn tussen de leerling en de rijinstructeur. Alleen een prettige sfeer in de auto kan leiden tot goede resultaten. Die sfeer bereik je het beste als je zorgt voor een vaste rij-instructeur, waarmee de leerling een band kan opbouwen.
4. Vraag je leerlingen om hun input
Als je openstaat voor opbouwende kritiek, kun je veel verbeteren aan je communicatie. Wees niet bang om je leerlingen of hun ouders om hun mening te vragen, zodat jij je dienstverlening kunt verbeteren.
Bijvoorbeeld:
- Hoe zit het aanmeldproces in elkaar?
- Hebben leerlingen en hun ouders voldoende inzicht in de voortgang?
- Wat vinden leerlingen van de manier om lessen in te plannen of af te zeggen?
Door eventuele problemen in de communicatie op te lossen of te verbeteren, verhoog je de klanttevredenheid.
5. Automatiseren van taken
Veel taken die met communicatie te maken hebben, kun je jezelf een stuk makkelijker maken door ze te automatiseren. Ook dit verloopt grotendeels via de leerlingen-app. Hierin zien leerlingen en hun ouders precies wat ze wanneer moeten betalen en wat de voortgang van de autorijlessen is. De app kan pushnotificaties geven als er een rijles aankomt en leerlingen kunnen zelf rijlessen plannen.
Door communicatie voor je klanten zo makkelijk en soepel mogelijk te maken, verhoog je het serviceniveau en voorkom je frustratie. Kijk wat je in jouw organisatie kunt doen om de drempel voor communicatie zo laag mogelijk te maken en dit tegelijkertijd zo in te passen in je bedrijf dat je er zo min mogelijk extra werk van hebt. De software van Autofox is hier bij uitstek voor geschikt
Wil je meer gratis tips voor rijscholen?
Deze tips en nog veel meer vind je in de speciale Succesgids die we op basis van input van honderden rijscholen zoals die van jou hebben samengesteld. Je kunt de Succesgids meer omzet en succes met jouw rijschool gratis downloaden via de website van Autofox.
Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met het Autofox Team. Wij zorgen ervoor dat je snel vooruit kunt met je rijschool.