We spreken met Lucia Nouwens, buschauffeur en ondersteunende kracht bij OV-bedrijf Keolis Nederland in Apeldoorn. Inmiddels heeft ook Keolis de voordelen van het Opleidingsplatform ontdekt.
Kun je iets over jullie bedrijf vertellen?
“Keolis Nederland is een 100% dochteronderneming van het Franse moederbedrijf. We hebben OV-concessies in Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht. In deze provincies rijden we met bussen, taxibussen en treinen. Vooral in het oosten van het land dus en dat maakt het denk ik ook een gemoedelijk bedrijf met een losse cultuur.”
Wat onderscheidt jullie bedrijf van andere OV-bedrijven?
“We willen open en toegankelijk zijn en daarom zien we onze chauffeurs als gastheer en gastvrouw op de bus. Het is onze taak om passagiers veilig en comfortabel te vervoeren en daarbij heel servicegericht te werk te gaan.”
“Qua bedrijfsvoering rijden we sinds een jaar met een vloot van 247 bussen volledig elektrisch. Alleen op een paar trajecten waar nog geen laadpalen staan, rijden we nog met gasbussen. We zijn natuurlijk ook een commercieel bedrijf, waar er ook veel gemeentelijke OV-bedrijven zijn.”
Wat is jouw rol binnen het bedrijf?
“In de eerste plaats ben ik buschauffeur. Ik werk nu 3 jaar binnen het bedrijf en in mijn vorige baan was ik vrachtwagenchauffeur en daar weer voor was ik directiesecretaresse. Bij Keolis combineer ik beide functies doordat ik ook op kantoor zit. Op dit moment werk ik zelfs 4 dagen in de week op kantoor, omdat ik een schouderblessure heb opgelopen tijdens de verhuizing van ons concessiekantoor in Zwolle. Ik hoop dat die snel overgaat, want mijn ideale baan is half chauffeur, half administratief.”
Welk probleem lost het Opleidingsplatform voor jullie op?
“Het Opleidingsplatform is heel handig om snel inzicht te krijgen in wanneer de code 95 van onze chauffeurs afloopt. Iedereen moet elke 5 jaar de code 95-aantekening op zijn of haar rijbewijs verlengen. Daarvoor moeten onze chauffeurs 35 uur cursus volgen. Deze plannen we in de tool samen met E&R Opleidingen. Die 35 uur kun je over 5 jaar verdelen, maar ook in korte tijd doen. Als de code 95 maar niet verloopt, want dan kun je als chauffeur niet meer beroepsmatig rijden.”
“Voorheen werkten we met Excel om dit allemaal bij te houden, zoals zoveel bedrijven dat nu nog steeds doen. Maar dan is het een heel gedoe om te zien wie wanneer op cursus moet. Je wilt er niet opeens achterkomen dat een chauffeur op het laatste moment nog 3 dagen cursus moet doen om te kunnen blijven rijden.”
“Ik heb nu een aantal projecten met dit platform gedaan. Met het Opleidingsplatform heb je het complete overzicht direct op je scherm en kun je er makkelijk een uitdraai van maken. Je ziet direct hoe elke chauffeur ervoor staat. Een ander voordeel is dat ik dit administratieve werk nu alleen kan doen. Eerder moesten de dienstindelers deze informatie doorgeven en moesten we het daarna inkloppen in Excel om het vervolgens door te geven aan de opleider, die dan de indeling maakte.”
Hoe is de samenwerking met ISV?
“Alle lof! Ik werk veel samen met Thomas en Vincent, die onze vragen heel goed kunnen vertalen. Vandaag nog viel me op dat wanneer ik de einddatum in het systeem verander, dit invloed heeft op de cursusuren die de chauffeurs moeten volgen. Daar bel ik dan even over en dan wordt dit gelijk opgepakt.”
“Laatst heb ik samen met E&R laten zien aan collega’s van Almere en Utrecht hoe we hier in IJssel-Vecht werken met het Opleidingsplatform en zij gaan dit nu ook doen. Vanuit de kant van de opleider heb ik ook gehoord dat deze graag met alle OV-bedrijven in Nederland wil gaan samenwerken. Logisch, want voor hen is het ook alleen maar makkelijker.”
Wat zijn de toekomstplannen voor Keolis?
“We zijn nu bezig met de aanbesteding voor concessie IJssel-Vecht en dat is wel spannend, want de afgelopen 2 jaar hebben we gewerkt met een noodconcessie. Ook voor volgend jaar en het jaar erna zijn er nieuwe concessies, waarmee we nog meer reizigers hopen te vervoeren.”
Wat is er zo leuk aan jouw beroep?
“Het is heerlijk om op de bus te rijden. Geen dag is hetzelfde. Je rijdt ook steeds andere combinaties van routes en je ontmoet veel verschillende mensen. In onze regio’s gaat het vaak heel gemoedelijk, zonder grote problemen. Onze diensten lopen van 4 uur ‘s ochtends tot half 2 ‘s nachts. Sommige collega’s doen graag de vroege diensten, zelf houd ik niet zo van vroeg opstaan, dus doe mij maar de late diensten of in het weekend. Dat zijn voor mij de leukste ritten. Kantoordagen zijn doordeweeks.”