Ronald Verkeersopleidingen is in de jaren ’80 opgericht als autorijschool vanuit een huiskamer in Papendrecht. Al snel werden naast de autorijlessen ook motorrijlessen aangeboden en werd de huiskamer ingeruild voor een bedrijfspand. In de jaren die daarop volgden vergaarde de verkeersschool niet alleen bekendheid in Papendrecht, maar ook daarbuiten. Het productportfolio werd uitgebreid en Ronald Verkeersopleidingen werd een kwaliteitsbegrip in regio Drechtsteden. Bij Ronald Verkeersopleidingen wordt er niet alleen gewerkt om mensen te helpen aan hun rijbewijs, maar ook om maatwerk te leveren aan bedrijven. Om processen op kantoor te versnellen en bovenal te versimpelen voor zowel het personeel, als de leerlingen, probeert Ronald Verkeersopleidingen zo veel mogelijk te automatiseren. Dit levert niet alleen voordelen op voor de verkeersschool, ook leerlingen en klanten hebben hier veel profijt van. We gaan in gesprek met Bonito van Ee over het automatiseren van proeflessen met de Boekingsmodule van Autofox.

Ronald Verkeersopleidingen

Hoe het voor Bonito allemaal begon

Bonito van Ee is 30 jaar en zo’n 7 jaar geleden begonnen in de verkeersschool van zijn vader Ronald. Al een tijdje zag hij de verkeersschool van zijn vader groeien. Na zijn studie en een avontuurlijke reis in het buitenland hielp hij zijn vader in de verkeersschool. Al snel pakte hij de zaken op die anderen binnen de verkeersschool niet konden oppakken. Voor hij het wist zat hij zes dagen in de week op het kantoor van zijn vader. Het werd dus al snel serieus, maar toen moest nog wel blijken of vader en zoon met elkaar samen konden werken. En dat is gebleken, met vader Ronald als echte ‘praktijkman’ en zoon Bonito op kantoor is het een gouden duo.

 

Ronald Verkeersopleidingen is een begrip in regio Drechtsteden. Kun je wat meer vertellen over jullie verkeersschool?

Ronald Verkeersopleidingen is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Waar in het verleden de meeste aandacht ging naar de particuliere opleidingen, richt Ronald Verkeersopleidingen zich tegenwoordig steeds meer op de beroepsmatige opleidingen. Van vrachtwagen tot bus en van taxi tot heftruck, ook nascholing speelt een steeds grotere rol. Na meerdere verhuizingen lijkt ook de huidige locatie alweer bijna te klein voor het steeds groter wordende wagenpark. Inmiddels beschikt Ronald Verkeersopleidingen over zo’n 40 voertuigen. ‘’Ons wagenpark bestaat uit diverse voertuigen, waaronder natuurlijk de auto’s, motoren en scooters, maar ook bijvoorbeeld een brommobiel, vrachtwagens en een touringcar. Eigenlijk hebben we bijna alles in huis. We proberen ons hiermee zo breed mogelijk op te stellen’’, aldus Bonito.

Een breed aanbod opleidingen en een groot aantal voertuigen vraagt om veel personeel. Bonito vertelt; ‘’We werken met een vaste en flexibele groep medewerkers. Zo werken er een aantal instructeurs fulltime, maar hebben we ook een aantal instructeurs en docenten in dienst voor enkel een bepaalde opleiding of cursus. Zij werken dan bijvoorbeeld op zaterdag en geven dan een dagcursus.’’

 

Minder handelingen en meer tijd

Ondertussen werkt Ronald Verkeersopleidingen alweer bijna een jaar met de Boekingsmodule. ‘’Ik ben er hartstikke blij mee, het is namelijk een hele mooie aanvulling. Met name intern scheelt het heel veel handelingen.’’

Maar hoe gaat dat dan?

‘’Men kan nu zelf een proefles boeken via de website. Dit betekent dat de receptie iedereen met de vraag ‘Kan ik een proefles boeken?’ kan doorverwijzen naar onze website. Daar vinden de klanten alle informatie die ze nodig hebben plus de mogelijkheid om direct te boeken. Hierdoor komen er voor de receptie helemaal geen handelingen meer aan te pas. Dit scheelt natuurlijk heel veel tijd. Hiervoor deden we namelijk alles handmatig.’’

‘’Op dit moment hebben we de boekingsmodule alleen voor proeflessen en cursussen ingericht. De stap om ook andere lessen of pakketten in te richten hebben we nog niet gemaakt. Dit is overigens wel iets waar we in de toekomst naartoe willen.’’

‘’Het gebruik van de Boekingsmodule is ontstaan uit de behoefte naar automatisering, zodat ze zich bij de receptie kunnen richten op andere taken.’’

 

‘’Mensen bellen niet meer, mailen niet meer, maar die boeken nu gewoon gelijk op de website.”

Het grootste contrast

Bonito legt uit dat het prettig werken is met Autofox en de Boekingsmodule. Hij geeft aan dat het systeem erg gebruiksvriendelijk is en naar zijn zeggen werkt het erg makkelijk. Met name omdat ze hiervoor alles handmatig moesten invoeren is het contrast met de Boekingsmodule erg groot.

‘’Steeds meer mensen willen direct iets kunnen regelen en niet eerst moeten bellen of mailen. Voor deze mensen hebben we de Boekingsmodule. Alles komt automatisch in het systeem en de klant ontvangt direct een e-mail met alle informatie, inclusief de bevestiging. Wij hoeven er dus zelf niets meer aan te doen.’’

‘’Nu de receptie zich niet langer bezig hoeft te houden met het boeken van proeflessen, theoriecursussen of bijvoorbeeld een vaarbewijscursus kunnen zij zich richten op andere taken. De mensen wie dit soort lessen en cursussen boeken hebben doorgaans ook niet meer informatie nodig. Het is dus voor hen erg prettig dat ze direct kunnen boeken, maar voor ons ook, dat scheelt enorm.’’

‘’Kort gezegd is het grootste verschil dat we bijna niemand meer hoeven na te bellen. Voorheen was dit anders en moesten we elke lead opvolgen via de mail of per telefoon.’’

 

‘’Onze klanten kunnen nu 24/7 boeken. Dus ook in de avonden en weekenden.”

Een echte meerwaarde

‘’Onze klanten kunnen nu 24/7 boeken. Dus ook in de avonden en weekenden. Dit maakt het erg laagdrempelig. Voorheen moesten mensen soms twee dagen wachten tot ze werden teruggebeld. Dan hadden ze bijvoorbeeld op zaterdagavond een aanvraag ingediend, maar zagen wij dit pas op maandagochtend. Daarbij is de gekoppelde betaling voor ons ook een heel groot pluspunt. De boeking is dan echt compleet. Dit maakt dat wij ook qua facturatie geen handelingen meer hoeven te doen, alles gaat automatisch.’’

Natuurlijk hebben we aan Bonito gevraagd welke kansen hij met de boekingsmodule ziet, die hij voorheen niet had. Het antwoord daarop is simpel; ‘’meer tijd voor andere taken’’.

 

Alles in eigen hand

Nadat de boekingsmodule met de hulp van Autofox was geïntegreerd is Bonito er zelf mee aan de slag gegaan. ‘’Het is fijn dat je alles naar eigen wens kunt inrichten. Van kleuren in je eigen huisstijl tot gekoppelde mailtemplates met gepersonaliseerde inhoud.’’

 

‘’Het is fijn dat je alles naar eigen wens kunt inrichten.” 

 

Op naar de toekomst

Denk je de boekingsmodule nog breder in te gaan zetten? ‘’Ja!’’

‘’Op den duur zullen we de boekingsmodule zo veel mogelijk binnen Ronald Verkeersopleidingen willen integreren, dus ook voor opleidingen met examens, dagcursussen en nascholing.’’

‘’We zien echt de waarde van de module in en kunnen niet wachten tot er nieuwe functionaliteiten bijkomen. Het liefst zouden we een soort opleidingsplatform willen creëren’’.

Kom zelf achter de voordelen van de Boekingsmodule en probeer uit.