SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel het optimaliseren van vindbaarheid van jouw website in de zoekresultaten. Hoe zit dat bij jouw rijschool? Hoe vindbaar ben jij voor je leerlingen en cursisten?

SEO-tips voor rijscholen (foto: Pexels)

Het lijkt eenvoudig: je zet een website online en de klanten stromen binnen. Maar zo werkt het helaas niet. Zeker niet als jouw rijschool (nog) geen gevestigde naam is in je werkgebied.

Stel je eens voor: iemand zoekt op ‘rijles’ in combinatie met de Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven of jouw eigen stad of dorp. Dan wil je waarschijnlijk wel in die eerste 10 zoekresultaten in Google of Bing naar voren komen. Liefst zo hoog mogelijk. En je concurrenten ook…

Maar wat moet je doen om je positie in de zoekmachines te verbeteren? Wat moet je precies op je website zetten? En waar moet je verder aan denken?

Hier zijn 7 slimme SEO-tips voor rijscholen die je meteen toe kunt passen.

1. Probeer verschillende zoekopdrachten in Google en Bing

Kies een privévenster of een incognitovenster in je favoriete browser om de zoekresultaten zo min mogelijk te beïnvloeden voor je persoonlijke surfgedrag. Zoek eens gewoon op de diensten die jij aanbiedt, in combinatie met jouw stad of dorp. Wie staat er op de eerste pagina? Staat je eigen rijschool ertussen? Dan ben je al goed bezig. Zo niet, dan heb je werk te doen.

2. Bestudeer de concurrentie op de eerste pagina

Bezoek hun websites en bestudeer wat zij doen dat jij nog niet doet. Niet om hun websites letterlijk te kopiëren, maar om ervan te leren. Hebben zijn een duidelijk overzicht van alle cursussen op hun websites? Is er een makkelijke manier om contact op te nemen? Hebben ze misschien een blog op hun website staan? Zijn ze een bekende naam in jouw regio?

3. Bouw een betrouwbaar merk

Bij SEO gaat het erom dat je een betrouwbaar online merk bouwt waarnaar de zoekmachines graag verwijzen. Betrouwbare merken zijn merken die hun contactgegevens inclusief fysiek adres duidelijk op de website hebben staan. Foto’s van de instructeur(s) en koppelingen naar sociale media kunnen helpen. Net als heldere informatie.

Denk ook aan recensies. Verzamel je die nog niet actief? Begin er dan vandaag mee. Ook een paar links vanaf (lokale) bedrijvengidsen kunnen helpen om je website te boosten in de zoekmachines.

4. Google Mijn Bedrijf

Verreweg de grootste zoekmachine is natuurlijk Google. Daarom is Google Mijn Bedrijf (of: My Business) ook zo belangrijk. Mijn Bedrijf is de vermelding van jouw bedrijfsprofiel in Google, een gratis service van Google. Heb je nog geen bedrijfsprofiel opgezet, dan is dat een van de eerste dingen die je moet doen (hierna kun je ook gemakkelijk reviews ontvangen).

5. Een snelle website

Niemand houdt van trage websites. Als het laden langer dan enkele seconden duurt, klikken we weg en proberen we wat anders. Ook voor rijscholen is dit belangrijk, zeker omdat de doelgroep je website voornamelijk vanaf een mobiele telefoon bezoekt. Probeer je site zo eenvoudig mogelijk te houden en zet afbeeldingen niet in volledige grootte op je site. Test de snelheid met een online tool als Pagespeed Insights en pas de gegeven tips toe.

6. Een prettig navigeerbare website op mobiel

Zoekmachines kijken voornamelijk naar de prestaties van je website op mobiele apparaten, om de ranking in de zoekmachines te bepalen. Zorg er daarom voor dat je website niet alleen snel is, maar ook goed te bekijken is op smartphones. Test het gewoon met je eigen smartphone. Ziet het er allemaal helder en overzichtelijk uit?

7. Houd je website actueel

Je hoeft echt niet elke week een nieuw blogartikel op je website te plaatsen of heel actief te zijn met sociale media (hoewel dat zeker helpt). Maar een website die in geen jaren een update heeft gehad, is niet zo aantrekkelijk voor gebruikers en dus ook niet voor zoekmachines. Zorg er daarom voor dat je minimaal de informatie voor cursisten actueel houdt en dat je daarnaast af en toe iets nieuws op de website zet.

Wil je je verder verdiepen in SEO voor je website? Begin dan met de Startgids van Google (in het Engels).