Ben je zzp’er of een kleine ondernemer, dan moet je aan de bak om leerlingen voor je rijlessen te werven. Maar wat kun je nu zelf doen om meer leerlingen naar jouw rijschool te krijgen? En hoe kun je ervoor zorgen dat je jouw winstgevendheid verhoogt? Hier hebben we 6 essentiële tips voor je.

 

1. Weet wie je doelgroep is

Als je (meer) leerlingen wilt werven is het belangrijkste dat je weet wie je doelgroep is en waar ze zich bevinden. Als je je vooral wilt richten op jongeren die de leeftijd hebben waarop ze kunnen gaan lessen, dan is het belangrijk om op sociale media aanwezig te zijn.

Jongeren vanaf 16 jaar zitten vooral op Instagram, TikTok en YouTube. Facebook is anno nu wat meer voor ‘oudere mensen’. Kopieer niet wat anderen op sociale media doen, maar trek je eigen plan en probeer daarbij niet te veel je diensten te promoten, maar juist tips en trucs en grappige situaties te delen.

 

2. Zorg voor zichtbaarheid

Als je net begint of je hebt nog niet zo veel leerlingen, moet je wat extra stappen zetten om de zichtbaarheid in jouw regio te vergroten. Je kunt hiervoor goed advertenties op bijvoorbeeld sociale media inzetten (die je kunt targetten op jouw doelgroep), maar je kunt ook denken aan sponsoring van een sportteam of een advertentie in een plaatselijk krantje.

Ook blogs schrijven (zoals wij hier doen) en regelmatig updates op social media plaatsen kan je zichtbaarheid flink vergroten. Maar óók je vindbaarheid. Zie het volgende punt.

 

3. Zorg ervoor dat je vindbaar bent

Veel mensen gebruiken Google als ze naar iets op zoek zijn. Mogelijk ben je zelf via Google op dit blogartikel uitgekomen.

Als mensen die tot jouw doelgroep behoren naar rijlessen zoeken, wil je dat ze jouw bedrijf kunnen vinden. Alleen aanwezig zijn op sociale media is dan niet genoeg. Je hebt ook je eigen digitale standplaats in de vorm van een website nodig.

Zo’n website is tegelijkertijd een nuttige marketingtool voor ouders, die graag duidelijke informatie willen. Zorg ervoor dat de website alle informatie over je rijlessen en je aanpak bevat en dat je de juiste zoekwoorden in de teksten gebruikt.

Er zijn verschillende tools waarmee je snel zelf een eenvoudige website kunt maken, zoals Jimdo, Wix of WordPress. Belangrijk is dat je website responsief is, dat wil zeggen dat hij goed te bekijken is op alle schermformaten.

Heb je er zelf geen kaas van gegeten of geen zin om je erin te verdiepen, besteed dit dan uit. Een eenvoudige website kun je al voor een paar honderd euro up and running hebben.

 

4. Gebruik eigen foto’s

Met eigen foto’s op je website creëer je een heel eigen uitstraling, wat belangrijk is als je aan je eigen merk bouwt. Met eigen foto’s in plaats van foto’s uit een beeldbank die iedereen gebruikt, straal je bovendien meer vertrouwen uit. Je rijschool komt authentieker over.

 

5. Verover de markt met een eigen strategie

Wil je een deel van de rijlesmarkt in jouw regio veroveren? Dat doe je door na te denken over je strategie. Je kunt je onderscheiden door bijvoorbeeld een scherpe prijs te hanteren. Om op kosten te besparen zul je dan een wat compactere lesauto moeten rijden. Of je kiest voor een tweedehands auto. Veel leerlingen maakt het niet uit of ze in een nieuwe of in een wat oudere auto rijden, als ze maar goede lessen krijgen.

Een andere strategie kan zijn om juist voor een moderne auto te kiezen die je leerlingen aanspreekt. Het is aan jou om te kiezen wat het beste bij jou en je bedrijf past.

 

6. Leerling werft leerling

Zet een actie op waarbij jouw leerling een extraatje krijgt als hij een andere leerling aanbrengt. Zo help je jouw mond-tot-mondreclame een handje en zorg je tegelijkertijd voor nog meer tevreden leerlingen.

Conclusie: zo werf je nieuwe leerlingen

Denk goed na over je strategie. Word je die ene goedkope rijschool? Of die rijschool die lessen verzorgt in een gloednieuwe Tesla? Het maakt eigenlijk niet uit wat je kiest, als het je maar onderscheidt van de concurrentie in jouw markt. Dat doe je door keuzes te maken qua doelgroep(en) die je wilt bedienen en te zorgen voor zichtbaarheid onder die doelgroepen.

Wil je meer gratis tips voor rijscholen?

Deze tips en nog veel meer vind je in de speciale Succesgids die we op basis van input van honderden rijscholen zoals die van jou hebben samengesteld. Je kunt de Succesgids meer omzet en succes met jouw rijschool gratis downloaden via de website van Autofox.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact op met het Autofox Team. Wij zorgen ervoor dat je snel vooruit kunt met je rijschool.

De planning is het hart van je rijschool. Daarom hebben we er bij Autofox extra veel aandacht aan besteed. Klik hier voor meer info