Communicatie voor rijscholen is vaak een kritische succesfactor. Er hangt veel vanaf. Ga maar na: door goede communicatie zorg je voor een goede verstandhouding met leerlingen en hun ouders, een tijdige betaling van facturen en maak je tegelijkertijd reclame voor je autorijschool.
Toch schiet het er weleens bij in om tijdig of adequaat te communiceren. Dat snappen we ook: je bent een rijinstructeur, géén rijmachine. Je hebt het al druk genoeg met je administratie en je lessen.
Maar wist je dat er enkele slimme manieren zijn om je communicatie flink op te poetsen? We delen onze beste tips graag in dit blogartikel met je.
1. Zorg voor een prettige sfeer in de auto
Rijles geven is coachen. Er moet vertrouwen zijn tussen de leerling en de rijinstructeur. Alleen een prettige sfeer in de auto kan leiden tot goede resultaten. Die sfeer bereik je het beste als je zorgt voor een vaste rijinstructeur, waarmee de leerling een band kan opbouwen.
2. Zorg voor goede bereikbaarheid
Ook buiten de lessen om kunnen er vragen rijzen. Het is dan handig als je goed bereikbaar bent of in ieder geval kunt reageren op een berichtje dat een leerling je stuurt.
3. Heldere en duidelijke communicatie
Veel communicatieproblemen kun je voorkomen door transparant te zijn. Transparant over de afspraken, over de vorderingen en over de facturatie.
Een mooie tool die voor helderheid kan zorgen en vragen weg kan nemen is de leerlingen-app die je jouw leerlingen bij je rijschoolsoftware kunt aanbieden.
In de app kunnen leerlingen en hun ouders altijd de voortgang bekijken, hun gegevens inzien en weten wanneer wat betaald is of nog betaald moet worden.
4. Vraag je leerlingen om hun mening
Als je openstaat voor opbouwende kritiek, kun je veel verbeteren aan je communicatie. Wees niet bang om je leerlingen of hun ouders om hun mening te vragen, zodat jij je dienstverlening kunt optimaliseren.
Dit wil je bijvoorbeeld weten:
- Hoe zit je aanmeldproces in elkaar?
- Hebben leerlingen en hun ouders voldoende inzicht in de voortgang?
- Wat vinden leerlingen van jouw manier om lessen in te plannen of af te zeggen?
- Kunnen de leerlingen makkelijk contact met je opnemen?
- Hoe komen nieuwe leerlingen bij jouw rijschool terecht?
Door eventuele problemen in de communicatie op te lossen of te verbeteren, verhoog je de klanttevredenheid en verbeter je de processen in je bedrijf.
5. Automatiseren van taken
Veel taken die met communicatie te maken hebben, kun je voor jezelf een stuk makkelijker maken door ze te automatiseren.
Ook dit verloopt grotendeels via de leerlingen-app. Hierin zien leerlingen en hun ouders precies wat ze wanneer moeten betalen en wat de voortgang van de autorijlessen is. De app kan pushnotificaties geven als er een rijles aankomt en leerlingen kunnen zelf rijlessen plannen.
Door communicatie voor je klanten zo makkelijk en soepel mogelijk te maken, verhoog je het serviceniveau en voorkom je frustratie.
Meer gratis tips voor rijscholen ontvangen?
Deze 5 tips én heel wat meer vind je in de speciale Succesgids die we op basis van input van honderden rijscholen zoals die van jou hebben samengesteld. Je kunt de Succesgids meer omzet en succes met jouw rijschool gratis downloaden via de website van Autofox.
Heb je vragen of opmerkingen? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact op met het Autofox Team. Wij zorgen ervoor dat je snel vooruit kunt met je rijschool.